Παρασκευή, 20 Ιανουαρίου 2017

Εννιά μέρες ενός χρόνου(1962) του Μιχαήλ Ρομμ


Η ταινία «Εννιά μέρες ενός χρόνου», αποτελεί όχι απλώς το αριστούργημα του δημιουργού της Mikhail Romm, αλλά ταυτόχρονα και μια από τις πιο επαναστατικές ταινίες του Σοβιετικού σινεμά, που πνίγονταν μέχρι τότε κάτω από τις επιταγές του Σοβιετικού ρεαλισμού. Η εισαγωγή στο φιλμ γίνεται με την κάμερα τοποθετημένη σε αεροπλάνο, να καταγράφει από ψηλά την αχανή και πανέμορφη ρωσική ύπαιθρο. Στη συνέχεια μεταφερόμαστε στο εσωτερικό ενός εργοστασίου πυρηνικών ερευνών, που θα αποτελέσει τον κεντρικό άξονα της ιστορίας μας. Τοίχοι ομοιογενείς, βιομηχανική έως φουτουριστική αισθητική παντού και σιωπή ανάμεσα στους ανθρώπους, που διασπάται απότομα από έναν οξύ προειδοποιητικό συριγμό κινδύνου.
Ο Mikhail Romm μας εισάγει με μια ποιητική γλώσσα συμβόλων κατευθείαν στο θέμα το οποίο πραγματεύεται, που δεν είναι άλλο από τους κινδύνους: πραγματιστικούς, ψυχικούς και ηθικούς, που εγκυμονεί ειδικά η πυρηνική ενέργεια αλλά και η ασταμάτητη τεχνολογική πρόοδος γενικότερα. Η αγωνία που εξέφρασε ο Mikhail Romm για την επικινδυνότητα της πυρηνικής τεχνολογίας, δυστυχώς επαληθεύθηκε στη Σοβιετική Ένωση μετά από μερικά χρόνια, με το ατύχημα στον πυρηνικό σταθμό του Chernobyl το 1986. Πολλά αντίστοιχα περιστατικά έχουν συμβεί από τότε, με πιο πρόσφατο παράδειγμα το ατύχημα στο πυρηνικό εργοστάσιο της Φουκουσίμα στην Ιαπωνία το 2011. Τα ιστορικά αυτά γεγονότα καθιστούν την ταινία προφητική. Η διάθεση του Γκούσεφ για ζωή και η ενεργοποίηση του έμφυτου ενστίκτου της αυτοσυντήρησης προς το τέλος του φιλμ, δείχνουν το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσει η ανθρωπότητα. Παρ’ όλα αυτά, το αινιγματικό φινάλε που δεν μας αποκαλύπτει αν τελικά ο Γκούσεφ επιβιώνει, υποδηλώνει την αμφιβολία του δημιουργού για την τελική έκβαση της πορείας του ανθρώπινου γένους.

Γ,  ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου