Κυριακή, 21 Μαΐου 2017

Fahrenheit 451 (1966) François Truffaut


Σχετική εικόνα 
Κριτική ανάυση του Δ. Παπασπύρου
Ο Truffaut έζησε ένα τμήμα της παιδικότητάς του στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και είχε την «ευκαιρία» να μάθει από πρώτο χέρι τι σημαίνει φασισμός, καταπίεση, στέρηση των ελευθεριών. Η γενιά του ήταν αυτή που οδήγησε σε πολλές κοινωνικές ανατροπές, στήριξε τα αντιπολεμικά κινήματα και οδήγησε με τις ιδέες της και τη δράση της στο Μάη του 1968.
 Καθόλου περίεργο, λοιπόν, που αυτός ο δημιουργός ταινιών πάθους και έρωτα ασχολείται το 1966 με το μυθιστόρημα του Ray Bradberry «Fahrenheit 451», μια ιστορία που διαδραματίζεται σε μια καταπιεστική, ολοκληρωτική κοινωνία, η οποία, ξεπερνώντας το ιστορικό χιτλερικό καθεστώς, απαγορεύει την κατοχή και χρήση βιβλίων, καταδικάζοντας όσους παρανομούν και καταστρέφοντας στην πυρά όλα τα βιβλία.
  Τι σημαίνει αυτή η απαγόρευση; Οι Ναζί έκαιγαν τα «απαγορευμένα, αιρετικά, διεφθαρμένα» βιβλία. Στην κοινωνία του πυροσβέστη Μόνταγκ απαγορεύονται όλα τα βιβλία, δηλαδή κάθε μορφή πολιτισμού, τέχνης, σκέψης, παράδοσης. Πρόκειται για μια προσπάθεια ολοκληρωτικής απανθρωποποίησης του ανθρώπου, ολοκληρωτικής διαγραφής του παρελθόντος, διαγραφής κάθε ιδιαιτερότητας. Το ζητούμενο είναι μια κοινωνία ανθρώπων – ρομπότ, πειθαρχημένων στο σύστημα και χωρίς σκέψη. Τι είναι λοιπόν το «Fahrenheit 451»; Ταινία επιστημονικής φαντασίας ή πολιτικό θρίλερ;
  Την απάντηση δίνει η ίδια η ταινία. Όλο το σκηνικό και τα μέσα της είναι υπαρκτά, ήδη από το 1966, τα επινοημένα τεχνικά στοιχεία ελάχιστα, η εναέρια σιδηροδρομική γραμμή βρίσκεται στο Loiret της Γαλλίας. Τι είναι αυτό που παίρνει τη θέση του βιβλίου, της σκέψης και της επικοινωνίας; Η τηλεόραση, ο παντοδύναμος ελεγκτής της σκέψης μας. Ωστόσο, το ανθρώπινο πνεύμα δεν καθυποτάσσεται, πάντα υπάρχει μια ελπίδα, μια εστία αντίστασης. Κι αυτή είναι ο έρωτας, η ισχυρότερη απειλή, η πλέον ανατρεπτική δύναμη των κοινωνικών συμβάσεων. Το τέλος της ταινίας είναι μια από τις ομορφότερες σεκάνς του παγκόσμιου κινηματογράφου, συμπύκνωση πολλών ιδεών. Ο άνθρωπος κοντά στη φύση, απαρνείται τον ισοπεδωτικό τεχνολογικό πολιτισμό, μετατρέπεται σε ζωντανό βιβλίο, που προσπαθεί παθιασμένα και με ισχυρή πίστη να διατηρήσει άσβεστο το πνεύμα, τη γνώση και τη φαντασία, εν κατακλείδι την ανθρώπινη ουσία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου