Σάββατο, 22 Ιουλίου 2017

Τι Απέγινε η Έλι/Darbareye Elly (2009) του Ασγκάρ Φαραντί


ABOUT_ELLY_poster

Μια πρωτότυπη, ζεστή και απόλυτα ικανοποιητική ταινία-έκπληξη από το Ιράν, που δεν μας έχει συνηθίσει σε τέτοιους δραματικούς χειρισμούς. Ένα έξοχο δράμα χαρακτήρων που δρα διά της ψυχολογικής μετατόπισης

Κριτική του Ρόμπυ Εκσιέλ 
Παρέα με συζύγους και παιδιά, μια παρέα παλιών συμφοιτητών ξεκινούν από την Τεχεράνη για ένα Σαββατοκύριακο αναψυχής σ’ ένα παράκτιο θέρετρο της Κασπίας. Η μόνη «ξένη» ανάμεσά τους είναι η Ελι, μια νεαρή δασκάλα νηπιαγωγείου. Πείστηκε να έρθει στην εκδρομή από τη Σεπιντέ, μητέρα ενός από τους μαθητές της, η οποία έχει κρυφό σκοπό να την προξενέψει στον Αχμάντ, που μόλις γύρισε από τη Γερμανία μετά το διαζύγιό του και αναζητά Ιρανή σύζυγο. Ολα μοιάζουν να πηγαίνουν καλά την πρώτη μέρα, με παιχνίδια, κουβέντα, χορό και τραγούδι, μέχρι που το επόμενο πρωί η Ελι εξαφανίζεται μυστηριωδώς… Λοιπόν, τι απέγινε η Ελι; Αραγε πνίγηκε ενώ κολυμπούσε, όπως υποπτεύεται ένα από τα παιδιά; Η μήπως τα μάζεψε κι έφυγε όταν κατάλαβε πως πάνε να τη ζευγαρώσουν μ έναν άγνωστο, τη στιγμή που εκείνη είναι ήδη αρραβωνιασμένη;
Είναι ένα από τα πολλά ψέματα που υφαίνουν τον δραματικό ιστό της έξοχης αυτής ταινίας, στην αρχή αργά και μάλλον υπερβολικά βαρυκίνητα (η εισαγωγή και η γνωριμία μας με τους χαρακτήρες και τις δραστηριότητές τους διαρκεί πάνω από 40 λεπτά, μέχρι να φθάσουμε στο συμβάν της εξαφάνισης), αλλά στη συνέχεια με ρυθμούς αρμοστούς σ’ ένα υποβλητικό θρίλερ αγωνίας, μυστήριο που μας «ρουφά» στα τεκταινόμενα, αποκαλύψεις που συγκλονίζουν.
Πώς λέμε ιρανικός νεορεαλισμός της σαρωτικής σχολής Κιαροστάμι; Ε, λοιπόν, καμία σχέση. Το σινεμά του Ασγκάρ Φαρχαντί (εδώ στην τέταρτη ταινία του -είμαστε περίεργοι να δούμε τις προηγούμενες τρεις) είναι μοντέρνο, αδιαφορεί για τη «φωτογένεια της μιζέριας», βασίζει τους χαρακτήρες του στη μεσοαστική πραγματικότητα της σημερινής Τεχεράνης και, προπαντός, βάζει τα χαρακτηριστικά της περσικής κουλτούρας να εξυπηρετούν το ελιγματικό δράμα του και να λανθάνουν μέσα απ αυτό -και όχι το αντίστροφο, όπως συνέβαινε στα περισσότερα, «αυτόματου πιλότου» ιρανικά φιλμ- φολκλόρ των τελευταίων χρόνων. Αγωνιώδες και πυκνό, αποκαλυπτικό όσο και ανατριχιαστικά οικείο τελικά το «Τι απέγινε η Ελι;» χρωστά πολλά και στις εξαιρετικές ερμηνείες του ensemble καστ, με εκείνη της Γκολσιφτέχ Φαραχάνι, εκ των πραγμάτων πιο δυναμική.

http://vidto.me/8po0wtypwn7e.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου