Πέμπτη, 31 Αυγούστου 2017

Νταίζη Μίλερ /Daisy Miller(1974) του Peter Bogdanovich

 Η κινηματογραφική μεταφορά από την ομώνυμη κλασική νουβέλα του Χένρι Τζέιμς, είναι η ιστορία μίας εκπατρισμένης Αμερικανίδας που ζει στην Ευρώπη με την απερίσκεπτη μητέρα και τον κακομαθημένο μικρό της αδερφό. Η Ντέιζι είναι μία γυναίκα απελευθερωμένη και πολύ πιο μπροστά από την εποχή της, αρκετά ώστε με τη συμπεριφορά της να σκανδαλίζει την Βικτωριανή υψηλή κοινωνία του 1878.

Υποδειγματική κινηματογραφική μεταφορά του ομότιτλου διηγήματος του Henry James από τον ξεχασμένο κλασσικιστή Peter Bogdanovich. Ο Bogdanovich αποτυπώνει με λεπτότητα και διακριτική σάτιρα τη διάσταση αμερικανικού επαρχιώτικου αυθορμητισμού και εγκρατούς ευρωπαϊκού σκεπτικισμού, αξιοποιώντας στο έπακρο τα εκφραστικά του μέσα όπως οι ερμηνευτές, η ευρηματική αξιοποίηση των ντεκόρ, η συγκρατημένη αλλά καίρια χρήση της μουσικής, τα πλάνα σεκάνς κλπ. Πρόκειται αναμφίβολα για ένα βαθύ γνώστη των κινηματογραφικών κωδίκων. Ο μελαγχολικός ήρωας, εξευρωπαϊσμένος αμερικάνος, βρίσκεται διχασμένος απέναντι στην αυθόρμητη ερωτική έλξη που αισθάνεται για την αμερικανίδα περιηγήτρια Daisy Miller και στην ανάγκη να συμπορευτεί με τις επιταγές του κοσμικού του κύκλου που την έχει εξοστρακίσει, μην μπορώντας να ανεχθεί την επιπολαιότητα που αυτή επιδεικνύει σε αισθηματικά θέματα. Σε αυτήν την πολιτισμική διαμάχη δεν θα υπάρξει νικητής με την παραδοσιακή έννοια και ο Bogdanovich, σεβόμενος απολύτως το πνεύμα του James, καταφέρνει να προσδώσει στην ταινία την αίσθηση μια αδιαφανούς διαύγειας που υπερβαίνει τα συμβατικά σχήματα νοηματικής αποκρυστάλλωσης.
H Σίμπιλ Σέπαρντ ("Αυτός, Αυτή και Τα Μυστήρια", "Ο Ταξιτζής") δίνει μία εκπληκτική ερμηνεία στο ρόλο της Ντέιζι Μίλερ, μιας γυναίκας που έκανε ό,τι ήθελε αλλά σπανίως ικανοποιούσε κάποιον άλλο, εκτός από τον εαυτό της. To υπόκωφα θλιμμένο βλέμμα του έξοχου Barry Brown παραμένει στη μνήμη του θεατή και μετά τη θέαση αυτής της δαντελένιας δημιουργίας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου