Δευτέρα, 28 Αυγούστου 2017

Σέρλοκ Τζούνιορ / Sherlock Jr. (1924)του Buster Keaton

Σχετική εικόνα 
Director: Buster Keaton
Writers: Jean C. Havez, Joseph A. Mitchell
Stars: Buster Keaton, Kathryn McGuire, Joe Keaton
Ένας μηχανικός προβολής ονειρεύεται να γίνει ντετέκτιβ. Ο αντίζηλος του κλέβει το ρολόι του πατέρα της κοπέλας που αγαπά και ενοχοποιεί αυτόν, διαλύοντας τη σχέση του. Τώρα, ο κακόμοιρος μηχανικός μπορεί μονάχα να ονειρευτεί την διαλεύκανση της υπόθεσης.

Κριτική ανάλυση του Δημήτρη Παπασπύρου
Η κωμωδία υπήρξε ένα από τα πρώτα, αρχέγονα κινηματογραφικά είδη. Το 1896 ο Luis Lumière γυρίζει τη μικρού μήκους κωμωδία «το κακό παιδί και ο κηπουρός», στην οποία το βασικό κωμικό στοιχείο είναι το εξής: ένας πιτσιρικάς πατάει το λάστιχο με το οποίο ένας κηπουρός ποτίζει το κήπο του, ο κηπουρός κοιτάζει απορημένος το λάστιχο, ο μικρός το αφήνει και ο κηπουρός καταβρέχεται.
 Με παρόμοιες απλοϊκές και ανούσιες ιστορίες συνεχίστηκε η κωμωδία και για τα επόμενα είκοσι χρόνια. «Πόλεμος» με τούρτες, σαπουνάδες, πέσιμο στη θάλασσα, μπανανόφλουδες, ανόητα κυνηγητά…η κωμωδία αποκτά κοινωνικό πρόσωπο (φτωχοί – πλούσιοι, ισχυροί – αδύναμοι) με τον Chaplin, αλλά και πάλι το έλλειμμα φαντασίας είναι φανερό.
 Το επίπεδο της κωμικής ταινίας αλλάζει ριζικά με τον Buster Keaton, o οποίος ήταν ο πρώτος μεγάλος καινοτόμος αυτού του είδους. Μια πρώτη καινοτομία ήταν ότι ο Keaton χρησιμοποίησε εκτεταμένα τα σύγχρονα βιομηχανικά πολιτιστικά στοιχεία της εποχής του (αυτοκίνητα, τρένα, μηχανές κάθε είδους, κατασκευές, πλοία), όπως και σύγχρονες κοινωνικές συνήθειες (αθλητισμός, κινηματογράφος, ταξίδια). Αυτό όμως δεν ήταν το μόνο στοιχείο της προσφοράς του. Θεωρείται εκείνος ο κινηματογραφιστής που ώθησε τον κινηματογράφο πέρα από τα γνωστά όρια της εποχής του.
  Στο Sherlock, Jr., για παράδειγμα εισάγει την τεχνική «φιλμ μέσα στο φιλμ», η οποία χρησιμοποιείται πολύ στην εποχή μας (βλ. ταινίες του Κιαροστάμι). Επίσης είναι ο πρώτος δημιουργός που «ζωντανεύει» τα πρόσωπα ενός φιλμ! Το τέχνασμα αυτό το επανάφερε ο Woody Allen το 1985 στην ταινία «Το πορφυρό ρόδο του Καίρου», αποσπώντας θριαμβευτικές κριτικές. Στην ίδια ταινία ο Keaton μετατρέπει τις φαντασιώσεις του σε πραγματικότητα, φυσικά μέσω του κινηματογράφου, πολύ πριν ο Luis Bunuel επιδοθεί συστηματικά στην ίδια τακτική.
 Ο Keaton προσέγγισε τον κινηματογράφο μέσω της φαντασίας του και μετάτρεψε τη φαντασία του σε κινηματογράφο. Ο συνδυασμός αυτός ήταν ακραία καλλιτεχνικός για το Χόλιγουντ, το οποίο εξουδετέρωσε και απομόνωσε αυτόν τον κινηματογραφικό ποιητή του φανταστικού.

                   
.Δειτε ΕΔΩ   Δειτε και ΕΔΩ   (Vidto.me)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου