Κυριακή, 1 Απριλίου 2018

Crash (2004) του Paul Haggis

Crash

«Νομίζεις ότι ξέρεις ποιος είσαι; Δεν έχεις ιδέα»
Αυτή η φράση αποτελεί την συνισταμένη αυτής της θαυμάσιας ταινίας  του ανεξάρτητου  Αμερικάνικου σινεμά. Η ταινία θυμίζει το  “Short Cuts” του Robert Altman και του “Grand Canyon” του  Lawrence Kasdan  στην προσπάθειά του να καταγράψει την συνύπαρξη  διαφορετικών τμημάτων  του κοινωνικοοικονομικού και εθνολογικού τοπίου της πόλης, αλλά χαρακτηρίζεται από μεγαλύτερη  οξύτητα και ασυμβίβαστη ένταση.

Το '’Crash'’ αποτελεί το σκηνοθετικο ντεμπούτο του Paul Haggis, του οποίου το σενάριο για το 'Million Dollar Baby' βραβεύτηκε με Όσκαρ. Συνδέει ιστορίες βασισμένες στη σύμπτωση, την παρόρμηση και την τύχη, καθώς οι ζωές των χαρακτήρων της διαπλέκονται στο χαοτικό Λος Αντζελες του ρατσισμού, της τυφλής οργής και των όπλων. σε χρονικό διάστημα 2 ημερών. Η ταινία υποθέτει ότι οι περισσότεροι άνθρωποι αισθάνονται προκατάληψη και δυσαρέσκεια εναντίον μελών άλλων ομάδων και παρατηρεί τις συνέπειες αυτών των συναισθημάτων.
Το 'Crash' διηγείται τις  αλληλοσυνδεδεμένες ιστορίες λευκών, μαύρων, Λατίνων, Κορεατών, Ιρανών, αστυνομικών και εγκληματιών,  πλουσίων και φτωχών,  ισχυρών και αδύναμων, που όλοι ορίζονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο από τον ρατσισμό. Όλοι είναι θύματα του, και όλοι είναι ένοχοι.
Ενας λατίνος οικογενειάρχης παλεύει να κρατήσει την οικογένειά του ασφαλή, όπως ακριβώς και ο Ιρανός καταστηματάρχης, με τον οποίο συγκρούεται. Ενας λευκός αστυνομικός δεν κρύβει το στυγνό ρατσισμό του από τον νεαρό συνεργάτη του, ο οποίος νομίζει ότι είναι αδιάφθορος. Ένας Αφρο-αμερικανός τηλεοπτικός σκηνοθέτης και η σύζυγός του εξευτελίζονται από τον ρατσιστή αστυνομικό . Ένας εισαγγελέας και η σύζυγός του πέφτουν θύματα δυο μαύρων κλεφτών αυτοκινήτων. Όλοι ζουν στο Λος Άντζελες και κατά τη διάρκεια των επόμενων 36 ωρών θα βρεθούν αντιμέτωποι μεταφορικά και κυριολεκτικά με μία σύγκρουση (crash).
To λεπτοδουλεμένο σενάριο και οι εκρηκτικές ερμηνείες των πολυάριθμων  πρωταγωνιστών (Ματ Ντίλον, Σάντρα Μπούλοκ, Ράιαν Φελίπε, Ντον Τσιντλ, Μπρένταν Φρέιζερ, Θάντι Νιούτον)    οδήγησαν στην κατάκτηση 3 Oscar για καλύτερη ταινία, σενάριο και μοντάζ καθώς και ένα box-office αξίας 55 εκατομμυρίων δολαρίων.
Υπάρχουν στο φιλμ εμφανείς αδυναμίες ,όπως το γεγονός ότι οι περισσότεροι χαρακτήρες είναι συμβολικοί τύποι και όχι ενσαρκωμένοι  άνθρωποι ,συσσωρεύονται πολλές συμπτώσεις στην δράση και αχνοφαίνεται η επιβολή ενός κηρυγματικού λόγου. Επίσης περιφερειακά θίγονται κι άλλα θέματα όπως η αστυνομική κατάχρηση εξουσίας, η ανεπάρκεια του νοσηλευτικού συστήματος, τα οδυνηρά επακόλουθα της οπλοχρησίας , χωρίς όμως το απαιτούμενο βάθος.
 Ωστόσο δεν υπάρχουν πολλές ταινίες που έχουν τη δυνατότητα να κάνουν τους θεατές καλύτερους ανθρώπους. Το 'Crash' δεν κάνει θαύματα , αλλά ο καθένας που το βλέπει είναι πιθανό να μετακινηθεί από την παγιωμένη θέση του για να έχει λίγο περισσότερη συμπάθεια για τους ανθρώπους που δεν του αρέσουν. Η ταινία απεικονίζει  κακία, ψυχρότητα και σκληρότητα, αλλά αφήνει από τις χαραμάδες της να μπουν οι ακτίνες του ουμανισμού. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι, επιφανειακά τόσο διαφορετικοί, μοιράζονται την ίδια πόλη και μαθαίνουν ότι μοιράζονται παρόμοιους φόβους και ελπίδες.
Ουσιαστικά το φιλμ αποτελεί την αποδεικτική διαδικασία  του «θεωρήματος» που αφορά τον  δυισμό της ανθρώπινης φύσης: αλληλέγγυα αλλά και μοχθηρή. Δεν υπάρχουν καλοί και κακοί. Ο κάθε άνθρωπος στις κατάλληλες συνθήκες είναι ικανός για την πιο ηρωική και αξιέπαινη ως την πιο σαδιστική και απάνθρωπη πράξη.

Αν ο θεατής καταφέρει να διεισδύσει κάτω από την ζοφερή επιφάνεια  θα νοιώσει ότι τελικά  το 'Crash' είναι μια ταινία για την πρόοδο ,τον κατευνασμό και την αποδοχή στις πολυπολιτισμικές κοινωνίες.

http://onlinemoviestar.xyz/play/movie/236541/aHR0cHM6Ly9vcGVubG9hZC5jby9mL3ljSWxMOVA4TUd3
http://onlinemoviestar.xyz/play/movie/236541/aHR0cDovL3ZpZHRvLm1lLzZjeDkwbDdnbmx6eS5odG1s

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου